TikTok passerar 1,5 miljarder nedladdningar

TikTok, även känt som Douyin i Kina, är en social media app där man kan skapa och dela videor och livesändningar där man dansar och mimar till musik. Appen släpptes i september 2016 och slogs ihop med konkurrenterna musical.ly den 9 november 2017 efter att TikToks moderbolag ByteDance köpte upp musical.ly för cirka en miljard dollar.

TikToks tanke med att köpa upp musical.ly var att ta plats på den amerikanska marknaden då den uppköpta konkurrenten tidigare ägde den marknaden. Den 2 augusti 2018 slogs apparna, de existerande kontona, och datan ihop. Namnet TikTok valdes att behållas.

Appen är en succé 

TikTok är idag den ledande plattformen för korta musikvideor. Appen har växt och tagit fart i hela världen och är nu en av den snabbast växande apparna i världen med väldigt stora användargrupper.

Genom att låta användarna skapa musik, dans, komedi och läppsynksvideor har nu appen passerat milstolpen i form av 1,5 miljarder nedladdningar. Detta framgår av en dagsfärsk rapport från analysfirman Sensor Tower.

TikTok har mycket att tacka den indiska marknaden för dessa framgångar, då nästan en tredjedel av nedladdningarna av appen (närmare bestämt 468 miljoner) har gjorts av indiska användare. Under 2019 har TikTok laddats ned hela 614 miljoner gånger, vilket innebär en ökning med 6 % från det tidigare året.

Sammanfattningsvis

De enda apparna som ligger före i nedladdningar under det gånga året är apparna Whatsapp och Messenger. Dock ska detta inte sätta TikTok i skugga för det faktum att de har lyckats väldigt bra med sin app. Vi på Labbserver tror att denna positiva trend kommer att hålla i sig för TikTok. Det verkar till och med som att fler och fler börjar använda appen.

Använder du TikTok? Tror du att denna positiva trend kommer att försätta för den giganten inom sociala medier?

Lämna en kommentar