5 tips när du ska välja bokföringsprogram

Företagets bokföring är en viktig sak att ha stenkoll på, och för att ha det krävs det att man har ett bra bokföringsprogram till sin hjälp.

Oavsett om du ska göra bokföringen själv eller låta någon annan göra den åt dig så är det viktigt att du gör ett bra val av bokföringsprogram när du sätter igång. I de flesta fall går det att byta program senare om man skulle upptäcka att det behövs, men det bästa är såklart att hitta rätt med en gång – eftersom det annars kan kosta både tid och pengar att byta.

Det finns mycket att tänka på när du ska välja ett bokföringsprogram, och vi kommer därför att gå igenom 5 tips som du bör ha med dig i detta val. Naturligtvis finns det fler saker att tänka på, men dessa kan förhoppningvis hjälpa dig en god bit på vägen att göra ett bra val.

Tips 1 – Bestäm om du ska bokföra online eller offline

Det finns många bokföringsprogram online som sparar all data i molnet, så att det går att komma åt bokföringen när och var man vill.

Fördelarna med att ha ett bokföringsprogram på webben är många. Några fördelar är att din bokföring säkerhetskopieras automatiskt, att programvaran är alltid uppdaterad, och att du kan komma åt bokföringen oavsett vilken enhet du använder (förutsatt du har en internetuppkoppling).

Men om du av någon anledning föredrar att bokföringsprogrammet sparar bokföringen lokalt på din dator går det såklart lika bra att använda.

Tips 2 – Fundera på vilka funktioner du behöver

En viktig sak att fundera på är vilka funktioner du behöver ha i ditt bokföringsprogram. Du vill ju såklart inte vara tvungen att betala för mer än vad du faktiskt använder.

Som företagare är det viktigt med en god kostnadskontroll, och det gäller alla delar av verksamheten. Det kan därför vara värt att låta det ta lite tid att bestämma sig, så att man fundera ordentligt på vad man behöver kunna göra i bokföringsprogrammet.

Priset är alltså en viktig faktor när man väljer bokföringsprogram, och det styrs i många fall av vilka funktioner man vill kunna använda.

Tips 3 – Försök bedöm hur lättanvänt programmet är

Det finns en mängd olika bokföringsprogram, men alla är inte lika lätta att använda. Och hur lättanvända de är beror till viss del också på hur mycket du kan om bokföring sedan innan. Så ta en titt och försök komma fram till hur svårt eller lätt just det programmet är.

En annan viktig sak som hör ihop med denna punkt är att kolla hur bra deras support är.

För även om programmet är enkelt att använda så kan det ju dyka upp situationer där du behöver någon form av hjälp för att reda ut vissa saker – och detta blir extra viktigt att ta hänsyn till om du ska sköta din egen bokföring och inte riktigt har någon annan du kan fråga.

Det kan därmed vara värt att betala lite extra för ett bokföringsprogram med riktigt bra support.

Tips 4 – Kolla om programmet har stöd för bankkoppling och filhantering

Vill du underlätta arbetet med bokföringen bör du kontrollera att det finns stöd för bankkoppling (så att programmet kan läsa av företagets transaktioner), men även att det finns en god filhantering.

När det gäller filhantering så går det i många bokföringsprogram att skapa filer för betalning av fakturor, löner, men även momsrapporter till Skatteverket, och så vidare.

Dessutom är det viktigt att programmet har stöd för import och export av SIE-filer. Detta är ett sätt att spara sin bokföring som en fil på datorn. Vill du senare byta bokföringsprogram exporterar du därmed din bokföring till en SIE-fil och sedan importerar du den i det nya programmet.

Tips 5 – Undersök hur smidigt att arbeta med en redovisningsbyrå i programmet

Vill du kunna lämna över hela eller delar av din bokföring till en redovisningskonsult är det viktigt att denne enkelt kan komma åt din bokföring.

Programmet behöver såklart kunna exportera viktig data, men det är naturligtvis en stor fördel om du kan koppla ihop din bokföring med deras program eller göra det möjligt för dem att logga in i ditt program via webben för att på så vis kontrollera bokföringen.

Det bästa är om du pratar med en redovisningskonsult innan du väljer program, så att du vet vilka möjligheter det finns att enkelt samarbeta med dem.

Lämna en kommentar